Bokrecension – På naturens axlar

av Anne Sverdrup-Thygeson (2021)

Om boken
Glittrande berättelser om vårt samspel med allt levande.

Du och jag är invävda i naturens flätverk, mycket tätare än du tror. Miljontals arter ger oss mat, medicin och förutsättningar för att kunna leva förutom all kunskap och glädje naturen ger oss.

På sitt varma, engagerande och roliga vis berättar Anne Sverdrup-Thygeson spännande och tankeväckande berättelser om naturen. Hon tar med oss ut i regnskogen, där intrikata samspel mellan insekt och växt resulterar i parfymen vid din pulsåder och nötterna till din öl. In i skuggan under stadsgatornas trädalléer, som svalkar städernas brännande hetta. Ner i skyttegravarna där soldaterna använde självlysande svamp som lyktor under månlösa nätter. Vi får läsa om urskogsträd som ger oss medicin och kungsfiskaren som inspirerade snabbtåg. Men också om hur människans framfart sätter allt detta på spel. För i vår strävan efter att utnyttja naturen ligger också risken för att undergräva vårt eget livsunderlag som redan gungar under våra fötter.

Vi talar idag om en naturkris, där arter hotas och deras livsmiljöer försvinner en kris lika akut och allvarlig som klimatkrisen. Om vi ska kunna säkra vår egen framtid måste vi ändra vårt levnadssätt. Vi måste lära oss att jobba med naturen istället för emot den. Anne Sverdrup-Thygeson illustrerar den livsavgörande vikten av artmångfald och fungerande ekosystem på sitt personliga signaturvis, med sin expertis och den senaste forskningen i ryggen. Boken blir en skattkista av fakta och exempel som är livligt inspirerande, skirt vackra, ibland upprivande och ofta häpnadsväckande roliga.