Bokrecension – De fyra vindarna

av Kristin Hannah (2021)

Om boken
Texas, 1934. Torka och stormar plågar människor och djur. Som så många andra på slättlandet tvingas Elsa Martinelli till slut lämna sitt hem − den lilla farmen som hotas att begravas i sanden. Hon ger sig av västerut med sina två små barn i hopp om ett bättre liv i Kalifornien. Men resan blir längre och ankomsten svårare än hon någonsin har kunnat föreställa sig. I ”De fyra vindarna” berättar Kristin Hannah om en kvinnas umbäranden, kamp och kärlek i skuggan av den naturkatastrof som drabbade nordamerikanska Mellanvästern på 1930-talet.

Min kommentar
Det här blir min fjärde av Hannah (en återstår att recensera dock), och jag tycker att de alla är så väldigt starka. Hon får en verkligen att känna inpå djupet för sina karaktärer. Ofta handlar det om familjeband, och det förflutna liksom framtidshopp som de brottas med. Kvinnor.

Jag känner det lite blandat för den här historian. Som helhet tyckte jag om den, plus att den i slutändan fick mig att tänka till om den här historiska händelsen om torkan och de samhälleliga utmaningarna som så många människor ställdes inför. Elsa som huvudperson tyckte jag både om för hennes starka karaktär, både hennes mjuka kärlek men också hennes överlevnadsinstinkt då hon gör det som krävs. Men ibland tyckte jag hennes agerande var lite märklig. Hennes motspelare under första delen av historien tyckte jag var lite blekt, honom hade jag gärna fått en starkare bild av.

För mig blev det lite tråkigt ett tag en bit efter mitten. Men som sagt, allt som allt var det här återigen starkt.

Betyg: 3+ av 5