Bokrecension – Utloggad

Författare: Lilly Emme
Förlag: Historiska media
Utgivningsår: 2021
Antal sidor: 272

Handling
Att logga ut från världen

Så länge trettioåriga Katie O Farrell kan minnas har hon drömt om att bli författare. Katie och hennes tre väninnor bildade kvartetten Skrivsystrar när de möttes på universitetet i Hull. De avgav då ett löfte: ingen av dem får ge upp skrivandet förrän alla fyra är utgivna författare. Katie samlar refuseringar på hög medan vännernas karriärer pekar spikrakt uppåt. Självförtroendet sviktar samtidigt som väninnornas hets på sociala medier blir allt mer intensiv.

När Katie plötsligt råkar skicka ett mail till fel person, tar det hus i helsike. Katie bestämmer sig för att logga ut från världen den digitala liksom världen utanför dörren. Först när mobilen tystnar får hon äntligen tid att fundera på om det är värt att göra vad som helst för att nå sina drömmar. Hon lovar sig själv att aldrig mer skriva ett ord. Men vad ska hon göra med den där hemliga berättelsen som pockat på att bli berättad ända sedan hon var liten?

Utloggad är en fartfylld och humoristisk bok om drömmen om att bli författare, men bjuder samtidigt på djupare frågor som om vi alltid behöver vara uppkopplade och inloggade överallt? Och vad gör man när stressen över sociala medier blir för stor? Får man lov att logga ut?

Utloggad handlar också om vad man gör när en vän mår dåligt och om man kan förlåta vad som helst.