Börja bokblogga 2. Skriva bokrecensioner

Det enda jag ångrar med mitt bokbloggande är att jag inte började tidigare, igår skrev jag om varför jag uppskattar det så mycket. Idag tänker jag gå igenom kärnan i bokbloggandet, nämligen att skriva bokrecensioner.

Det finns som bekant lika många sätt att skriva dem på som det finns böcker och läsare. Alla möjligheter har förlamat mig ibland. Ibland har det tagit dagar och veckor att skriva ihop dem. Andra gånger, som under min julkalender i år, skrev jag en varje kväll tjugofyra gånger om. Det kan med andra ord krånglas till och göras till perfektion, eller att de bara får finnas till med de tankar som boken väckte hos en.

Förutom sätt att skriva på går det också med bloggandet att designa dem hur mycket som helst. Jag kan vara hopplös i att ändra på det, prova nytt och byta, så åt andra hållet är bokrecensionerna det som jag ångrar mest. Varför de inte är enhetliga och konsekventa. Men, såhär i efterhand, vad gör det då? Jag finns här i cyberrymden och skriver om böcker och det glädjer mig mycket och förmodligen en och annan till. Fast, skulle jag ge mig själv ett råd så är det att bestämma mig för en metod och mall och hålla mig till det. Kanske har du har ett tips till mig?

I en bokrecension brukar man ha med en bild på omslaget, titel och författare, handling, utgivningsår och förlag samt ett betyg (om en vill, kan vara klurigt, och jag har även med detta provat olika). Sedan finns många andra saker att ta med såsom originaltitel, format, antal sidor, möjliga översättare, ISBN-nummer, genre, serie, källor, om det är ett recensionsexemplar (mer om det i morgon), första meningen och när du läste ut den. Rena fakta kring detta går att placera i början eller slutet av din recension, för sedan kan du antingen separera din text med handling och dina tankar, och/eller berätta om handlingen och karaktärerna inlindat i dina kommentarer. Efteråt går det även att länka vidare till andra som läst boken, till andra delar i en eventuell serie eller tipsa om andra böcker som liknar denna. Hur du bygger upp din recension har oändliga möjligheter.

Själva recenserandet går att göra ytterst kort med några få ord om vad du tänker, eller så skriver du en lång, reflekterande text med hela din historia kring boken, från hur du fick nys om den/din bakgrund, hur det var när du började läsa, tankar och känslor den väckte och till sist hur du ser tillbaka på läsupplevelsen. Eller mitt emellan. Du berättar vad du tyckte om boken och tar med dina väsentliga tankar.

För att underlätta recensionsskrivandet kan det vara till hjälp att under läsningen av boken skriva ner dina tankar, då är det lättare att minnas tillbaka vad du tyckte. Skriver du recensionen ganska snart efter att du läste ut boken är dina känslor fortfarande starka och du får en bättre inlevelse och det går lättare att formulera sig. Om du väntar några dagar kan kritiska tankar dyka upp – var boken verkligen så bra som du tyckte då, när allt sjunkit in? Väntar du ytterligare, kanske du kommer av dig och glömmer både vad som engagerade dig för boken och hur du egentligen tänkte kring dina plus och minuspoäng. En kombination är därför att rekommendera, skriva ner under tiden och efteråt, men vänta lite med att publicera din recension för att få med en ordentlig reflektion.

Det går förstås alltid att säga en massa om hur man kan gå tillväga för att skriva en recension, men det kommer inte alltid, om ens regelbundet, att bli så. Vi gör vårt bästa. Det som också väger in är vår ambition, vi kanske nöjer oss med att bara föra ner korta tankar och då är det bra med det. Boken har säkert ändå väckt tankar som satt sina spår och nu kan både du och andra ta del av dessa vilket är gott nog.

Hur tänker du kring att skriva bokrecensioner? Har du något knep? I morgon tar jag upp det här med recensionsexemplar – som både kan vara upplyftande men också betungande.

Här kan du läsa seriens alla delar:
Börja bokblogga 1. Varför blogga om böcker?