Bokrecension – Silvervägen

Författare: Stina Jackson

Handling: Sedan tre år tillbringar Lelle de ljusa sommarnätterna med att köra bil. Han kör utmed väg 95 som skär genom landet från Skellefteå i nordvästlig riktning förbi Arvidsjaur, Arjeplog och mynnar vid norska gränsen, den väg som kallas Silvervägen. För tre år sedan försvann hans sjuttonåriga dotter spårlöst och hennes försvinnande gnager sönder Lelle inifrån.Till den lilla orten Glimmersträsk anländer Meja och hennes mamma. Meja är lika gammal som Lelles dotter var när hon försvann. Medan höstens mörker närmar sig knyts Lelles och Mejas öden ihop och när ytterligare en ung flicka försvinner blir deras liv för evigt sammantvinnade.Silvervägen är en stämningsfull och berörande psykologisk spänningsroman. Med den lilla orten som fond, där alla känner alla, utvecklar sig ett drama om att aldrig ge upp, om att orka vara stark när det är som mörkast.

Kommentar: En bok som jag inte visste mycket om innan jag tryckte igång den i lurarna och lyssnade på under renoveringen. Jag vet inte riktigt vad jag ska klassa den som, en deckare har jag hört men det är nog mer åt psykologisk spännings-hållet, åt det lite dovare hållet. Men vad boken nu än är, bjöd den mig på en annorlunda miljö med en vetgirig person på sin jakt, och jag hoppades verkligen att den här personen, Lelle, skulle få ro i själen efter sitt sökande av svaret på sin dotters försvinnande 3 år tidigare…

Det är verkligen uppfriskande att ta del av historier som utspelar sig på lite andra platser i Sverige, det blir så med landsbygden med sin alldeles egna atmosfär både vad gäller miljön men också hur människorna är på dessa platser. Det är en annan attityd, andra saker de värderar och ägnar sig åt. Det blir en skön mix mot det andra som man läser. En liknande bok om det här med kontraster var Elin Willows bok Inlandet som jag läste tidigare i år och fick lite samma känsla av. Den gillade jag.

Men kanske är det för att jag tänkte att den här boken skulle vara något mer än vad jag tyckte att den bjöd på, för jag tyckte inte den var något extra. Okej var den och en skön kontrast som sagt, men längs vägen hittade jag inte mycket intressant och vid slutstationen lämnade den mig utan vidare påverkan.

Betyg: 3 av 5

En reaktion till “Bokrecension – Silvervägen