Bokrecension x 2 – Viskande skuggor & Ensamhetens språk

Författare: Jan-Philipp Sendker

Handling: Viskande skuggor: Journalisten Paul Leibovitz lever ensam i sitt hus på en liten ö utanför Hongkong. Isoleringen är frivillig, han sörjer sin döde son och vill behålla sina minnen av honom så rena som möjligt. Under en pilgrimsvandring möter han en amerikanska, Elisabeth Owens, vars 30-årige son försvunnit – och i värsta fall mördats – under en affärsresa i Kina. Paul bestämmer sig för att hjälpa Elizabeth att lösa mysteriet. Han kontaktar Zhang, en vän inom säkerhetspolisen, och tillsammans börjar de följa spåren som leder dem allt längre in i Kinas undre värld, en värld som befolkas av människor som inte väjer för någonting.

Ensamhetens språk: I den andra delen i Jan-Philipp Sendkers Kinatrilogi får vi återknyta bekantskapen med den amerikanska journalisten Paul Leibovitz. Kärleken till den kinesiska flickvännen Christine har fått honom att glömma sorgen över den döde sonen, och hans trivs allt bättre med sitt liv i Hongkong. Men en dag får Christine ett brev från sin bror som leder dem in på farliga vägar. Brodern berättar att hans lilla by utanför Shanghai har drabbats av en mystisk sjukdom och ber om deras hjälp. När Paul och Christine kommer dit upptäcker de en miljökatastrof som ingen vill ta ansvar för. Det kinesiska samhället präglas av cynism, maktmissbruk och korruption, men Paul är fast besluten att ta upp kampen för rättvisa, trots faran både för relationen till Christine och hans eget liv.

Kommentar:  Det var även samma historia med dessa böcker, jag hade ”råkat” köpa bok nummer två i en serie för sitt fina omslag och passade då på att lyssna på bok nummer ett hos storytel. Nu har jag dock tagit del av dem båda.
Jag gillar de här böckerna! De känns som något särskilt eget med författarens finstämda ton och sätt att tolka och berätta historier på. Det är så vackert och vist. Visst kanske det kan bli smörigt ibland men jag tycker inte det. Sedan gillade jag också den lilla touchen av en deckargåta i dessa böcker. Ett nytt element som fräscharade upp och höll mig spänd inför det som hände. Dessutom hjälper nog också att jag är fascinerande av kulturen kring dessa miljöer som böckerna utspelar sig kring. (Däremot störde jag mig lite på uppläsaren för den första boken. Jag hade ökat hastigheten, men insåg en bit in att jag behövde öka den ännu mer. Men det var lite segt och tradigt, eller knepigt, läst på något sätt, men kanske är en småsak.)

I den första boken blev jag berörd av huvudpersonens relation till sin son, och i den andra för hans relation till sin käresta. Väldigt fina böcker med sina inslag av vacker romantik och mer politiskt maktspel, två historier som överraskade mig.

Betyg: 4 av 5