Bokrecension – Vårjakt i Rosengädda

Författare: Emma Hamberg
Handling: Tessan har allt ett eget barn, en egen restaurang, flera pappor till barnet, en pratglad get samt en rik godsägare som förälskat tindrar åt hennes håll. Så Tessan klagar verkligen inte, tvärtom. Men att driva egen restaurang är inte hållbart om hon ska stå för både maten, driften, disken, hålla ordning på den torftiga ekonomin och däremellan försöka vara en skön mamma. // Tessan önskar att hon hade hjälp. Helst av någon som inte vill ha betalt. En dag dyker faktiskt två människor upp i Rosengädda. Och de erbjuder precis det Tessan längtat efter. Full uppbackning helt kostnadsfritt. Trevligt förstås, fast Tessan kan inte förstå varför de gör detta för henne. Men när det klarnar vänder det inte bara upp och ner på Tessans liv utan hela Rosengädda.
Kommentar: Det här är bok nummer tre i serien om Rosengädda. Det blev dock en smula knasigt att jag läste den här boken på hösten med tanke på dess titel, men vad tusan, det spelar ju ingen roll. I stället fick den värma upp mig med sitt friska språk och härliga handling.

Jag älskar verkligen dessa böcker. Först för att språket är så himla eget och underbart, det är roligt och många tillfällen till små fniss och samtidigt finns det ett djup och fina budskap genom allt. Det bakas bara in i en tillsynes knepig handling men som i slutändan bjuder på igenkänning. Kanske kan det tyckas enkla men med tanke på allt det här så är de små mästerverk. Läsupplevelsen är fantastisk. Jag hoppas inte att det dröjer lika länge innan jag läser nästa del i serien.

Betyg: 5 av 5