Bokrecension – April, april

Författare: Mattias Edvardsson

Handling: En gammal skola och ett hagelgevär. Hugos plan är enkel. Ett skott i huvudet vid fönstret och han ramlar ner på skolgården mitt under rasten. Då slipper han ifrån sig själv samtidigt som han hämnas på mobbarna och hela jävla systemet. Men han blir upptäckt och hamnar på ett behandlingshem. Där träffar han Julie och Nico. Och April som är vacker, vild och spännande. Tillsammans med dem förändras Hugo, och han börjar inse att vissa saker är värda att leva för.

En brutalt gripande och hoppfull historia som kan läsas av såväl unga som vuxna.

Kommentarer: Det här blir min andra bok av Edvardsson, och jag är säker på att det kommer att bli fler framöver, förmodligen hans aktuella En helt vanlig familj. För båda böckerna (+ En nästan sann historia) har varit väldigt bra och jag känner mig trygg på något vis när jag plockar upp dem, det är en skön känsla när man läser.

Den här boken var dock mer ungdomlig men det var lika bra för det. Det märks att författaren är väl insatt och kunnig i ämnet. Det var nästan så att jag själv kände mig så väl inne i ungdomen igen, skoltiden och den åldern, så underbart att uppleva det så. När jag väl kom in i handlingen efter några sidor så blev det sådär bubblande härligt att läsa. Verkligen mitt i prick med fräna och lustiga kommentarer och gestaltningar av hur man tänkte och kände. Bara allmänt bra fångat rakt igenom, som historia. Underbart verkligen.

Om det skulle vara något att anmärka på så var det väl att slutet och början inte var helt hundra för min del, då är förväntningarna å andra sidan oerhört höga. För visst var de bra ändå och fullt okej. Men allt det andra var sådär strålande så då blir det pyttelite snopet att inte få allt fullt ut, men man blir kräsen antar jag för varje bok man läser… hur som – det jag menar är att boken lämnar inget större avtryck hos mig (kanske för att jag inte helt tillhör målgruppen) men för den sakens skull var den helt fantastisk att läsa och det räcker långt.

Betyg: 4 av 5

Opal – 2015 – 264 sidor (Kartonnage)

2 reaktioner till “Bokrecension – April, april